Uitleg over je factuur

Hier vind je uitleg over de opbouw van onze factuur. Handig om even door te nemen.

 

Uitleg over je factuur | Klantenservice | Ziggo

Op zoek naar je factuur?

In Mijn Ziggo of de Mijn Ziggo app vind staan al je facturen van de afgelopen 18 maanden.

Iets besteld of juist opgezegd?

Op je volgende factuur zie je het terug. Je ontvangt de factuur op dezelfde datum als normaal. Krijg je de nieuwe factuur al binnen 10 dagen? Dan is de bestelling of opzegging nog niet hierop verwerkt. Je ziet de aanpassing dan pas op de factuur van de volgende maand.

Je factuur

Wat staat er op je factuur?

  • Je persoonlijke gegevens: voorletters, achternaam en adres
  • Je Ziggo-gegevens: klant- en factuurnummer, de factuur- en de vervaldatum. De factuurdatum is de datum waarop we de factuur hebben gemaakt. Op de vervaldatum moet je factuur betaald zijn.
  • Totaal te betalen: het totaalbedrag van de factuur, dus het bedrag dat je moet betalen

Hier staat je abonnement en de periode waarover je betaalt, bijvoorbeeld 1 mei t/m 31 mei.

Hier staan bijvoorbeeld de gesprekskosten van het bellen of de kosten van Ziggo On Demand. Wat je precies hebt gekeken of gebeld staat verderop in de factuur. 

Hier staan de abonnementskosten die niet in je pakket zitten. Dit zijn bijvoorbeeld administratiekosten voor een papieren factuur of losse abonnementen voor bijvoorbeeld Ziggo Digitale TV of Ziggo Internet.

Heb je via Mijn Ziggo een abonnement genomen op Netflix of Viaplay dan staan deze abonnementskosten onder Diensten van Derden. 

Hier zie je het bedrag dat je elke maand betaalt voor de huur van een Ziggo apparaat, zoals de Mediabox Next of een Wifibooster. 

Als je een abonnement of apparaat met korting hebt besteld, vind je hier de korting terug. Soms verrekenen we iets. Bijvoorbeeld als je een gedeelte van je pakket hebt opgezegd. De uitleg hierover vind je iets verderop terug.

Dit zijn kosten die je maar 1 keer betaalt. Bijvoorbeeld de kosten voor de monteur en de gebruikte materialen of de eenmalige kosten voor het starten van een nieuw abonnement. 

Is je factuur anders dan je verwachtte?

De 1e factuur

Het bedrag op je eerste factuur is altijd wat hoger:

  1. Omdat er vaak eenmalige kosten, zoals activatiekosten op staan
  2. Omdat je het abonnementsgeld altijd een maand vooruit betaalt
15 - 31 januari 30 euro*
1 - 28 februari 60 euro*
1 - 31 maart 60 euro*
Totaal in februari te betalen 150 euro*

* Dit zijn voorbeeldprijzen en geen werkelijke prijzen.

Eerste factuur

De laatste factuur

Als je hebt je abonnement hebt opgezegd, krijg je een bevestiging met de datum waarop je abonnement stopt. Meestal krijg je daarna meteen een eindfactuur. Als je binnen 10 dagen een factuur krijgt, dan is dat nog niet de eindfactuur. Die krijg je dan een maand later. Op de eindfactuur zijn alle openstaande kosten en tegoeden verrekend. 

Verbruikskosten

Je betaalt je verbruikskosten altijd pas in de volgende maand. Heb je bijvoorbeeld in februari gebeld, dan betaal je die belkosten in maart.

Ben je benieuwd naar je verbruikskosten? Op je factuur zie je precies wat je hebt verbruikt.

  • Onder Ziggo Bellen staan je betaalde telefoongesprekken. Je ziet de datum, tijdsduur, het gebelde nummer, de plaats/regio, en de kosten per gesprek. Gesprekken naar servicenummers staan 2 keer in het overzicht, omdat de extra kosten die het bedrijf zelf rekent apart staan.
  • Onder Ziggo Digitale TV zie je de gehuurde films, de datum en tijd waarop je ze hebt gehuurd en de kosten per film. Dit zijn films die je niet binnen je abonnement kunt kijken.
  • Onder Verbruik - Ziggo Live TV wedstrijd, zie je de datum en kosten van de ESPN sport-dagpassen die je hebt gekocht.

Extra's besteld

Je betaalt de kosten voor een extra product op de eerstvolgende factuur. Bijvoorbeeld: 

  • Je bestelt begin januari een nieuw zenderpakket:
    op de volgende factuur staan dan de kosten van dit extra zenderpakket voor de maanden januari en februari.
  • Je bestelt halverwege januari een nieuw zenderpakket:
    Dan staan de extra kosten pas op de factuur van februari. Je betaalt dan voor januari, februari en maart de kosten voor het extra zenderpakket.   
  • Bij sommige abonnementen rekenen we activatiekosten.
  • Sommige extra's zoals Netflix en Viaplay staan onder Diensten van Derden. 

Extra's opgezegd

  • In de bevestiging van je opzegging zie de datum waarop je abonnement wordt verlaagd 
  • Bij bepaalde abonnementen geldt een opzegtermijn van een maand. Je betaalt dus nog een maand nadat je opzegt voor het abonnement. Na de opzegtermijn krijg je de aangepaste factuur.
  • Goed om te weten: de factuur is al klaar 10 dagen voordat je hem ontvangt. Soms verrekenen we het bedrag van een aanpassing dus pas op de factuur van de volgende maand.

Korting of vergoeding

Als de periode waarin je korting of een vergoeding kreeg stopt, is je factuurbedrag misschien opeens weer hoger. De einddatum van de korting staat op de factuur bij het bedrag waar een minteken voor staat. 

Monteur

  • De kosten voor een monteur verschillen. Op je factuur zie je onder het kopje Eenmalige kosten wat je betaalt voor de reparatie of installatie en de gebruikte materialen.
  • Als je niet thuis was op het afgesproken moment en dit niet op tijd hebt doorgegeven, betaal je wel de reiskosten van de monteur 

Nog een vraag?

Bel ons dan. We kijken je factuur graag samen met je na.

Veelgestelde vragen

De facturen en specificaties van de laatste 18 maanden staan in Mijn Ziggo en de Mijn Ziggo app. Heb je een oudere factuur nodig? Dan kunnen we deze nasturen. Hier rekenen we wel kosten voor. Neem contact met ons op.

Uitgebreide gespreksspecificaties van langer dan een jaar geleden vernietigen we en kunnen we dus niet nasturen.

In Mijn Ziggo of de Mijn Ziggo app vind je een gespecificeerde factuur.

Wil je betalen via automatische incasso? Je regelt het eenvoudig in Mijn Ziggo. Of per post via een schriftelijke machtiging.

Na het opzeggen van je abonnement, krijg je een eindfactuur. Deze sturen we misschien op een later moment dan je van ons gewend bent. Op de factuur kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten.

Heb je Bellen van Ziggo? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Gesprekskosten brengen we altijd achteraf in rekening, omdat deze kosten dan pas bekend zijn.

Heb je Netflix of Viaplay (Diensten van Derden) en heb je je gehele abonnement opgezegd? Viaplay stopt tegelijkertijd met je Ziggo abonnement. Netflix blijft doorlopen tot maximaal 1 maand na het stoppen van de Ziggo producten en diensten. 

Meer over facturen

Mijn Ziggo app

Je factuur vind je elke maand in de Mijn Ziggo app. 
Download hem nu!

Mijn Ziggo app

Mijn Ziggo

Elke maand zetten we je factuur in Mijn Ziggo. 

Direct naar Mijn Ziggo

Betalen van je factuur

De meeste klanten kiezen voor automatische incasso. Wil je de factuur op een andere manier betalen?

Bekijk alle betaalmogelijkheden