Een eigen modem

Een eigen modem aansluiten op ons netwerk kan al op veel plekken in Nederland. Vul hieronder je postcode in om te zien of dit op jouw adres ook kan.  

Eigen modem gebruiken op dit adres:

Informatie voor fabrikanten

Ben je een fabrikant en ontwikkel je eindapparaten? Ga dan naar deze informatiepagina

Eigen modemkeuze | Klantenservice | Ziggo

Veelgestelde vragen

Iedereen mag op ons netwerk een eigen modem gebruiken, maar het vereist wel wat technische kennis. Je zult namelijk zelf je modem moeten configureren en up-to-date moeten houden. Als je een Ziggo modem gebruikt, dan zorgen wij voor de juiste instellingen en updates.

Wil je toch je eigen modem en beschik je over de juiste technische vaardigheden? Check dan via de postcodecheck op deze pagina of de eigen modemkeuze beschikbaar is op je adres.

We doen ons uiterste best om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Omdat hiervoor lokale aanpassingen aan ons netwerk nodig zijn, kan het helaas zo zijn dat de wijzigingen nog niet in je postcodegebied zijn doorgevoerd. Doe dan over enkele weken de postcodecheck nog een keer.

Het modem moet de Ziggo specificaties, waaronder DOCSIS 3.1 ondersteunen. Wil je ook onze telefoniediensten gebruiken? Check dan of de fabrikant het eigen modem geschikt heeft gemaakt voor telefonie van Ziggo.

Nadat je het MAC adres van het modem hebt doorgegeven, versturen we via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo instellingen naar je modem. Bij de verdere configuratie van je eigen modem kunnen wij je helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met  de fabrikant van het modem.

Je kunt ook ook je vragen stellen in onze Community. Ziggo is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor het goed functioneren van een eigen modem.

Bewaar het Ziggo modem goed. Als je problemen hebt met ons netwerk, vragen we je om het Ziggo modem opnieuw te installeren om je goed te kunnen ondersteunen. Ook moet je het modem aan ons retourneren als je Ziggo abonnement eindigt. 

Nee, je ontvangt altijd een Ziggo modem. Dit moet je eerst succesvol aansluiten voordat je een eigen modem kan aansluiten. Daarnaast heb je het Ziggo modem nodig als je verbindingsproblemen hebt. We vragen je dan om het Ziggo modem opnieuw aan te sluiten om je beter te kunnen ondersteunen.

Ja, dat kan. Je moet dan natuurlijk wel een abonnement hebben voor onze telefoniedienst: Ziggo Vast Bellen. Ook is het belangrijk om te controleren of je eigen modem specifiek de telefoniedienst van Ziggo ondersteunt. Vraag dit na bij de fabrikant voor je het modem aanschaft. Als het modem Ziggo Vast Bellen ondersteunt, zijn al onze reguliere telefoniediensten voor je beschikbaar.

Onze televisiediensten worden niet geleverd via het modem. Het televisie (DVB-C) signaal komt direct je woning binnen via de kabel, waar het signaal door bijvoorbeeld een mediabox of CI+ module wordt omgezet naar je televisie. Het gebruik van een eigen modem heeft dus geen invloed op de werking van onze televisiediensten.

Voor het gebruik van interactieve televisie- en streamingdiensten zoals Netflix is uiteraard wel een internetverbinding nodig. Je dient er zelf voor te zorgen dat deze verbinding naar je mediabox of andere apparaten wordt gestuurd. 

Nee, sommige diensten die we aanbieden zijn alleen beschikbaar via ons eigen modem. Het gaat hierbij specifiek om onze SmartWifi dienst en de daaraan gerelateerde SmartWiFi pods (pods van het merk TP Link kunnen wel gebruikt worden met een eigen modem).

Daarnaast kun je het eigen modem niet aanbieden voor Ziggo Wifispots, maar kun je zelf wel gebruik blijven maken van de Wifispots van anderen.

Voor zakelijke klanten geldt dat onze ‘PinZeker’ dienst helaas niet ondersteund wordt bij het gebruik van een eigen modem.

Hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Goede modemleveranciers stellen regelmatig updates ter beschikking. Update je modem dan ook regelmatig om de beveiliging van je thuisnetwerk goed op orde te houden.

We gaan ervan uit dat je je modem goed update en instelt. We behouden ons het recht je toegang tot ons netwerk te ontzeggen, als je eigen modem aantoonbare stabiliteits- en/of beveiligingsproblemen op ons netwerk veroorzaakt.

Wil je wijzigingen doorvoeren, dan moet je altijd eerst je Ziggo modem tijdelijk weer activeren. Heb je de wijzigingen eenmaal doorgevoerd, dan kun je je Ziggo modem afsluiten en je eigen modem weer aansluiten.

Ja, je kan ook je eigen mediabox aansluiten als deze voldoet aan de Ziggo specificaties, waaronder ondersteuning van CI+ versie 1.2, 1.3 of 1.4.

Daarnaast moet de mediabox om kunnen gaan met de Ziggo smartcard. Afhankelijk van de regio waar je woont, betekent dit dat het apparaat met de Irdeto dan wel Nagra versleuteling van je smartcard om moet kunnen gaan. Vraag dit na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox voordat je tot aanschaf overgaat. 

Uiteraard kun je ook altijd online tv kijken via de Ziggo GO app op je smartphone of tablet. 

Op dit moment zijn er geen mediaboxen bij ons bekend die onze Ziggo televisiedienst ondersteunen

Samen weten we meer

Andere klanten en specialisten helpen je alles uit onze producten te halen. Zo leren we van en met elkaar.

Kom je er niet helemaal uit?

Geen zorgen. We helpen je natuurlijk graag verder.